A gyermek – és serdülőkori depresszió tünetei, megjelenési formái és kezelése [Depression among children and adolescent - symptoms, appearance and treatment]

dr. Németh Adrienn, Pálinkás-Holovits Zsuzsanna, dr. Sándor Piroska

Összefoglaló


A gyermek- és serdülőkorban természetes fejlődési sajátosságoktól, az úgynevezett normatív identitáskrízisektől sokszor nehezen elkülöníthető a kezelést igénylő, depressziós epizód. Pubertáskorban normálisak és gyakoriak a rosszkedvvel, ingerlékenységgel, ingadozó hangulattal járó időszakok, ezek azonban önálló tünetként nem merítik ki a depresszió kritériumait. A szomorúság, a boldogtalanság érzése az emberi természet és a normális érzelmi fejlődés része. Gyakori az életkorral is összefüggő hangulatváltozás, ingerlékenység. Fontos azonban felismerni a tünetek súlyosságát, intenzitását, időbeli fennállását és a funkciókárosodás (tanulmányi zavarok, kortárscsoportba való beilleszkedés zavarai stb.) mértékét ahhoz, hogy szükség esetén megfelelő segítséget kaphasson az érintett gyermek. A szülők, tanárok és kortársak sokszor nem ismerik fel időben, ha egy gyermek vagy kamasz depresszióban szenved a gyermekkorban változatosan előtérbe kerülő tünetek miatt. Ráadásul számos elterjedt és nagyon káros tévhit létezik a depresszióval kapcsolatban is, mely miatt sokszor félnek a fiatalok és a szülők az esetleges megbélyegzéstől. Ilyen, gyakran előforduló tévhitek lehetnek például, hogy a depresszió nem igényel kezelést; elég lehet a környezetváltozás, pihenés; „csak össze kell szednie magát” a fiatalnak. Az alábbi összefoglalóban részletesen bemutatjuk a gyermek- és serdülőkori depresszió sajátosságait, tüneti megjelenési formáit, valamint a lehetséges kezelési módokat, teendőket.

Depression in childhood and adolescent age is often difficult to recognize since it presents with various symptoms commonly very similar to behaviors naturally occurring in normative crises of this age such as identity crisis. In puberty, episodes of low and changeable mood, irritability are often present as part of development but these alone do not fulfill the criteria of depression. In general, sadness and mood changes are part of the emotional development and important aspects of human nature. What is important in identifying clinical depression is the intensity and severity of the symptoms, how long are they present and the level of disruption in functionality (for example: difficulties in studying and concentration, disruption of social connections) caused by the symptoms. It is often difficult for a parents or teachers to recognize the various symptoms of depression, in addition to the wide spread misconceptions and biases in connection to depression often prevent caregivers or adolescents to ask for help. Deciding whether the child or adolescent has depression and needs professional help is always a professional question, thus it is advised to see a psychologist or psychiatrist in case of worrying or disruptive symptoms. In the following summary concerning depression in childhood and adolescence, we attempt to give a detailed description of the various symptoms of depression in different age groups, possible treatment approaches, and steps to take for caregivers.


Kulcsszavak


depresszió; hangulatzavar; öngyilkosság; tünetek; kezelés [depression; mood disorders; suicide; symptoms; treatment]

Teljes szöveg:

Teljes szöveg

Felhasznált szakirodalom


Hajduska M. Krízislélektan. ELTE Eötvös K, Budapest, 2012.

Lönnquist J, Valtonan HM, Haukka J. Outcome of patients with major depressive disorder after serious suicide attempt.The Journal of Clinical Psychiatry. 2009;70(10):1372-1378. doi: 10.4088/JCP.09m05110blu.

Ystgaard M, Arensman E, Hawton K, at al. Deliberate self-harm in adolescents: comparison between those who receive help following self-harm and those who do not. Journal of Adolescence

;32(4):875-91. DOI: 10.1016/j.adolescence.2008.10.010

Rihmer Z, Angst J. Mood disorders - Epidemiology In Kaplan and Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry 9th Edition. (Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P edition) 2009.

Szádóczky E, Papp Z, Vitrai J. et al. A hangulat és szorongásos zavarok előfordulása a felnőtt magyar lakosság körében, Orvosi Hetilap. 200;141:17-22

Costello EJ, Mustillo S, Erkanli A, et al. Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Archives of General Psychiatry. 2003;60:837-844. DOI: 10.1001/archpsyc.60.8.837

Rihmer Z, Szekeres Gy, Bai-Nagy K. Depressziós zavarok In A pszichiátria magyar kézikönyve (Füredi J, Németh A szerkesztette) Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2015.

del Rey R, Elipe P, Ortega-Ruiz R. Bullying and cyberbullying: overlapping and predictive value of the co-occurrence. Psicothema. 2012;24(4):608-13.

Mann JJ, Apter A, Bertolote J, et al. Suicide Prevention Strategies: A Systematic Review. JAMA. 2005;294(16):2064–2074. doi:10.1001/jama.294.16.2064

Balazs J, Lecrubier Y, Csiszer N, et al. Prevalence and Comorbidity of Affective Disorders in Persons Making Suicide Attempts in Hungary: Importance of the First Depressive Episodes and of Bipolar II Diagnoses. Journal of Affective Disorders. 2003;76:113–119. DOI: 10.1016/s0165-0327(02)00084-8

Wasserman C, Hoven CW, Wasserman D. et al. Suicide Prevention for Youth – A Mental Health Awareness Program: Lessons Learned from the Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) Intervention Study. BMC Public Health. 2012;12:776. DOI: 10.1186/1471-2458-12-776

Balázs J. Serdülőkori mentális egészségfejlesztő program a középiskolákban: A YAM program bemutatása. Gyermekgyógyászat. 2017;68:352–357.

Gould MS, Greenberg T, Velting DM, at al. Youth suicide risk and preventive interventions: a review of the past 10 years. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;42(4):386-405. DOI: 10.1097/01.CHI.0000046821.95464.CF

Marttunen M, Pelkonen M. Psychiatric Risk Factors for Adolescent Suicide: A Review. Psychiatry Fennica. 2000;31:110–125.

Cherpitel CJ, Borges GL. Wilcox HC. Acute Alcohol Use and Suicidal Behavior: A Review of the Literature. Alcoholism: Clinical and Experimental Research. 2004:28(5):18–28. DOI: 10.1097/01.alc.0000127411.61634.14

Hawton K, van Heeringen K. Suicide. Review. The Lancet. 2009;373:1372– 1381. DOI: 10.1016/S0140-6736(09)60372-X

Arató M, Demeter E, Rihmer Z. et al. etrospective Psychiatric Assessment of 200 Suicides in Budapest. Acta Psychiatrica Scandinavica. 1988;77:454– 456. doi.org/10.1111/j.1600-0447.1988.tb05150.x

Hegerl U, Wittenburg L, Arensman E, et al. Optimizing Suicide Prevention Programs and Their Implementation in Europe (OSPI Europe): an evidence-based multi-level approach. BMC Public Health. 2009;9: 428 doi.org/10.1186/1471-2458-9-428

Kopp M, Berghammer R (szerk.) Orvosi pszichológia, Medicina.Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2004

Kopp M, Kovács M (szerk.) A magyar népesség életminısége az ezredfordulón. Semmelweis Kiadó, Budapest, 2006

Kapornai K, Vetró Á. Hangulatzavarok. In. Balázs J., Miklósi M. (editor). A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest, 2015;91-100.

Oláh R. A hangulati élet zavarai gyermek és serdülőkorban. In: Vetró Á, William, LI., Parry-Jones (szerk). Gyermek és ifjúságpszichiátria. Szeged: Gyermekeink Lelki Egészségéért Dél-Magyarországi Alapítvány és Szent Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem. 1996;183-196.

Luby JL. Early Childhood Depression. The American Journal of Psychiatry. 2009;166(9):974–979. doi.org/10.1176/appi.ajp.2009. 08111709

Balázs J, Kapornai K. Öngyilkosság gyermek- és serdülőkorban. In: Kalmár S., Németh A. & Rihmer Z. (eds) Az öngyilkosság orvosi szemmel. Budapest, Medicina. 2012;124–136.

Pászthy B. A táplálkozási magatatás zavarai. In: Balázs, J. & Miklósi, M. (szerk) A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve. Budapest: Semmelweis Kiadó, 2015

Demetrovics Zs, Koronczai B. A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve. In: Balázs, J. & Miklósi, M. (szerk) Budapest: Semmelweis Kiadó, 2015.

American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and Statistical manual of mental disorders, (DSM-5®️). American Psychiatric Pub. Magyar kiadás: DSM-5 referencia kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Oriold és Társai Kft, 2014

Sexson SB, Glanville DN, Kaslow NJ. Attachment and depression. Implications for family therapy. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2001;10(3):465-86.

Módszertani útmutató. A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan. Elérve: 2020.03.30. https://kk.gov.hu/download/e/60/c0000/A%20gyermek%20bántalmazásának%20felismerésére%20és%20megszüntetésére%20irányuló%20egységes%20elvek%20és%20módszertan.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.588

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2498-6666 (online kiadás) ISSN 1786-2434 (nyomtatott kiadás)