A krízisállapot megjelenése fiatalkorúak körében – A pedagógusok által alkalmazható technikák [Experience of crisis in younger generations. Pedagogical tools]

Pálinkás-Holovits Zsuzsanna, Dr. Tóth Ditta Mónika, Rusznyák-Pethő Anikó

Összefoglaló


Jelen tanulmány bemutatja a lélektani krízisállapotot és annak kiváltó okait. Részletesen foglalkozunk a gyermekkorban leggyakrabban krízist kiváltó helyzetekkel, amilyen a gyász, a szülők válása és az internetes zaklatás. A 15-24 éves korosztályban egyik vezető halálok az öngyilkosság, mellyel külön foglalkozunk. A tanulmány áttekinti azokat az evidencián alapuló módszereket és gyakorlati teendőket, melyekkel a pedagógusok segíthetik a különböző életkorú, krízisben lévő fiatalokat, hogy ezen a kritikus időszakon minél előbb túljussanak.

This article provides on overview about psychological crisis and its triggering factors. We investigate the most common crisis-evoking causes in childhood, such as bereavement, parents’ divorce and cyber bullying. The study also cover the topic of suicide, which is one of the leading causes of death in the age group of 15-24 years old. The article reviews evidence-based practices and methods, helping teachers to support young individauls to overcome on an overwhelming crisis period.


Kulcsszavak


krízis; gyász; válás; öngyilkosság; pedagógus [crisis; bereavement; divorce; suicide; teacher]

Teljes szöveg:

Teljes szöveg

Felhasznált szakirodalom


Caplan G. Principles of preventive psychiatry. Basic books, New York, 1964.

Hajduska M. Krízislélektan. Eötvös Kiadó, Budapest, 2012.

Erikson EH. Identity: Youth and crisis. Norton, New York, 1968.

Duvall LM. Marriage and family development. Lippincott, New York, 1977.

Nemzeti Népegészségügyi Központ: Mentális elsősegély módszertani dokumentum, 2018

Lindemann E. Az akut gyász tünettana és kezelése. Kharón. 1998;2(4):13-26.

Révész RL, Kiss K. Alapvetések az iskolai beszélgetésekhez. 2017. http://cms.mno.hu:40080/data/cikkek/17/177/cikk17771/alapvetesek_az_iskolai_beszelgetesekhez_veronai_tragedia.pdf. Elérve: 2020.03.15.

Benczúr L, Révész RL. Gyermekeink veszteségei. Fordulópont. 2001;(3):5–16.

Gyurkó Sz. Rám is gondoljatok. Bookline, Budapest, 2015.

http://ebresztoora.unicef.hu/ Elérve: 2020.03.18.

Olweus D. Iskolai zaklatás. Educatio. 1999;4:717–739.

Ybarra ML. Linkages between depressive symptomatology and Internet harassment among young regular Internet users. CyberPsychology & Behavior. 2004;7:(2):247–257. DOI:10.1089/109493104323024500

Domonkos K. Cyberbullying: Zaklatás elektronikus eszközök használatával. Alkalmazott Pszichológia. 2014; 14:(1):59–70.

https://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/cikkek-informaciok/467-hogyan-beszelgess-gyerekekkel-a-cyberbullyingrol. Elérve:2020.03.17.

Laufer M. Adolescent Disturbance and Breakdown. Penguin Books, Harmondworth,1975.

Chan MK, Bhatti H, Meader N, et al. Predicting suicide following self‐harm: systematic review of risk factors and risk scales. Br J Psychiatry. 2016;(4):277–283. DOI:10.1192/bjp.bp.115.170050

Resztoratív technika használata a krízishelyzet kezelésére. http://iskolapszichologiai‐modszertani‐bazis.elte.hu/wp content/uploads/2017/03/Kr%C3%ADzisbenresztorat%C3%ADvtechnika_NegreaVidia.pdf. Elérve:2018. 03. 14.

Whitehouse, É. és Warwick, P. (2013) Mint egy vulkán forrok és mindjárt felrobbanok. Budapest: Geobook Kiadó.




DOI: http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.589

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2498-6666 (online kiadás) ISSN 1786-2434 (nyomtatott kiadás)