Stresszkezelés és kiégésmegelőzés hatékony módszereinek szakirodalmi áttekintése [Evidence-based interventions for stress management and burnout prevention]

Salavecz Gyöngyvér, Pálinkás-Holovits Zsuzsanna, Handa Orsolya, Vig Katalin, Rusznyák-Pethő Anikó, Szabó Gabriella

Összefoglaló


A stresszkezelő módszerek alkalmazása egészséges munkavállalóknál csökkentheti az esélyét a mentális és testi betegségek kialakulásának. Különösen magas stressznek kitett csoportok az egészségügyben dolgozók és a pedagógusok. Vizsgálatunk célja, hogy ezekben a célcsoportokban a stresszkezelő és kiégésmegelőző módszereknek a hatékonyságát vegyük górcső alá, amelyek hazánkban hozzáférhetőek (mindfulness alapú beavatkozások, kognitív viselkedésterápiás és relaxációs módszerek). Mindhárom módszer különböző evidenciaszintek mellett, de hatékonynak bizonyult a stressz és a kiégés tüneteinek csökkentésében. Az egészségmegőrzés érdekében jelen összefoglaló alapján javasolt a vizsgált stresszkezelő módszerek alkalmazása egészséges munkavállalók körében.

Kulcsszavak


stressz; kiégés; stresszkezelés; mindfulness; relaxáció; kognitív viselkedésterápia [stress; burnout; stress management; mindfulness; relaxation]

Teljes szöveg:

Teljes szöveg

Felhasznált szakirodalom


Ursin H, Eriksen HR. The cognitive activation theory of stress. Psychoneuroendocrinology. 2004. 29(5):567-592. DOI: 10.1016/S0306-4530(03)00091-X

Salavecz Gy. Munkahelyi stressz és egészségi állapot összefüggése a Hungarostudy 2013-as felmérés alapján. In Susánszky Éva (szerk.), Szántó Zsuzsa (szerk.): Magyar lelkiállapot, 2013.

Dhabhar FS. Stress-induced augmentation of immune function — The role of stress hormones, leukocyte trafficking, and cytokines. Brain, Behavior, and Immunity. 2002;16:785-798. DOI: 10.1016/s0889-1591(02)00036-3

Stauder A, Nistor K, Susánszky É, et al. Egyes személyiségjellemzők szerepe a stressz észlelésében és a megküzdésben. In.: Susánszky, É. és Szántó Zs. szerk., Magyar Lelkiállapot, Semmelweis Kiadó, Budapest, 2013. pp123-136.

Rosengren A, Hawken S, Ôunpuu S, et al. Association of psychosocial risk factors with risk of acute myocardial infarction in 11 119 cases and 13 648 controls from 52 countries (the INTERHEART study): case-control study. The Lancet. 2004;364(9438):953–962. DOI: 10.1016/S0140-6736(04)17019-0

Freudenberger HJ, Richelson G. Burnout: The High Cost of Achievement. Doubleady and Company, 1980.

Davis M, Eshelman ER, McKay M. Stresszoldó és relaxációs módszerek. Budapest: Park Könyvkiadó, 2013.

Bagdy E, Koronkai B. Relaxációs módszerek. Medicina kiadó, Budapest, 1992.

Eberth J, Sedlmeyer P. The effects of mindfulness meditation: A meta-analysis. Mindfulness. 2012; (3):174–189. doi.org/10.1007/s12671-012-0101-x

Chiesa A, Serretti A. A systematic review of neurobiological and clinical features of mindfulness meditations. Psychological medicine. 2010;40(8):1239–1252.

http://oxfordmindfulness.org/ Elérve: 2020. 03.25.

http://mindfulnessegyesulet.hu/oxford-mbct-tanar-kepzes/ Elérve: 2020. 03.05.

http://vikote.hu Elérve: 2020. 03.25.

ICE Guideline Depression in adults with a chronic physical health problem: recognition and management (2009). Elérve: 2020. 03. 25. https://www.nice.org.uk/guidance/CG91

Sharma M, Rush SE. Mindfulness-based stress reduction as a stress management intervention for healthy individuals: a systematic review. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. 2014;19(4):271-86. DOI:10.1177/2156587214543143.

Chiesa A, Serretti A. Mindfulness-based stress reduction for stress management in healthy people: a review and meta-analysis. Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2009;15(5):593-600. DOI:10.1089/acm.2008.0495.

Khoury B, Sharma M, Rush SE, et al. Mindfulness-based stress reduction for healthy individuals: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research. 2015;78(6):519-28. DOI:10.1016/j.jpsychores.2015.03.009.

Richardson KM, Rothstein HR. Effects of occupational stress management intervention programs: a meta-analysis. Journal of Occupational Health Psychology. 2008;13(1):69-93. DOI:10.1037/1076-8998.13.1.69.

Virgili M. Mindfulness-Based Interventions Reduce Psychological Distress in Working Adults: a Meta-Analysis of Intervention Studies. Mindfulness. 2015;6(2):326–337. doi.org/10.1007/s12671-013-0264-0

Kroll C, Doebler P, Nuesch S. Meta-analytic evidence of the effectiveness of stress management at work. European Journal of Work and Organizational Psychology. 2017;26(5). DOI: 10.1080/1359432X.2017.1347157

Jaworska-Burzynska L, Kanaffa-Kilijanska U, Przysiezna E, et al. The role of therapy in reducing the risk of job burnout – A systematic review of literature. Archives of Psychiatry and Psychotherapy. 2016; 4:43–52 DOI:10.12740/APP/65815.

Ruotsalainen JH, Verbeek JH, Mariné A, et al. Preventing occupational stress in healthcare workers. Cochrane Database Systematic Reviews. 2014;(12):CD002892 doi: 10.1002/14651858.CD002892.pub4.

Luken M, Sammons A. Systematic Review of Mindfulness Practice for Reducing Job Burnout. American Journal of Occupational Therapy. 2016;70(2):7002250020p1-7002250020p10. doi: 10.5014/ajot.2016.016956

Rudaz M, Twohig MP, Ong CW. et al. Mindfulness and acceptance-based trainings for fostering self-care and reducing stress in mental health professionals: A systematic review. Journal of Contextual Behavioral Science. 2017;6:380-390.

Mimura C, Griffiths P. The effectiveness of current approaches to workplace stress management in the nursing profession: an evidence based literature review. Occupational and environmental medicine. 2003;60(1):10–15. doi: 10.1136/oem.60.1.10

Galbraith ND, Brown KE. Assessing intervention effectiveness for reducing stress in student nurses: quantitative systematic review. Journal of advanced nursing. 2011;67(4):709–721. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2010.05549.x

Koren ME, Purohit S. Interventional studies to support the spiritual self-care of healthcare practitioners: an integrative review of the literature. Holistic nursing practice. 2014;28(5):291–300. DOI: 10.1097/HNP.0000000000000044

Emerson LM, Leyland A, Hudson K, et al. Teaching Mindfulness to Teachers: a Systematic Review and Narrative Synthesis. Mindfulness. 2017;8(5)1136–1149. DOI: 10.1007/s12671-017-0691-4

Naghieh A, Montgomery P, Bonell CP, et al. Organisational interventions for improving wellbeing and reducing work-related stress in teachers. Cochrane Database Systematic Reviews. 2015;4(4)CD010306. doi: 10.1002/14651858.CD010306.pub2




DOI: http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.591

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2498-6666 (online kiadás) ISSN 1786-2434 (nyomtatott kiadás)